wydajność muszkieterów

o ludziach, wydarzeniach!! wojny, bitwy, potyczki, anegdoty i legendy!! prawda i falsz...

Moderator: Moderatorzy

Awatar użytkownika
TomaszRejf
Administrator
Posty: 2215
Rejestracja: 2007-01-11, 11:59

wydajność muszkieterów

Postautor: TomaszRejf » 2012-05-17, 10:56

Dnia 7 września 1633r w czasie czrerogodzinnego zażartego boju o szaniec Mattisona pod Smleńskiem 6000 muszkieterów wystrzeliło 60000 ładunków. Statystycznie wychodzi 10 ładunków na głowę. Jeden strzał muszkietera co 24 minuty. musimy zwolnić.
pozdrawiam
Tomasz

Awatar użytkownika
michal.wajdyk
Posty: 39
Rejestracja: 2011-06-06, 11:39

Postautor: michal.wajdyk » 2012-05-20, 22:51

Śmiechem żartem ciekawa informacja. Co nie zmienia faktu, że musiała istnieć jakaś przyczyna ku temu, że strzelano tak powoli. Być może duża ilość rzędów strzelających? Zanim ostatni rząd się po raz drugi i kolejny "dopchał" do pozycji strzeleckiej, sporo wody w Dnieprze upłynęło...
Pozdrawiam serdecznie,

Michał

Awatar użytkownika
Olo
Posty: 59
Rejestracja: 2009-10-05, 19:13

Postautor: Olo » 2012-05-21, 11:55

Nie zwalniajcie, brak tu informacji o zmianach natężenia ognia przez cały czas ostrzału.

Awatar użytkownika
TomaszRejf
Administrator
Posty: 2215
Rejestracja: 2007-01-11, 11:59

Postautor: TomaszRejf » 2012-05-22, 10:49

kompanie muszkieterski ustawiano w 6-10 szeregów. W rzeczypospolitej raczej 10. Daje to około 2,5 minuty na strzał.
pozdrawiam

Tomasz

Kadrinazi
Posty: 37
Rejestracja: 2010-11-04, 13:46

Re: wydajność muszkieterów

Postautor: Kadrinazi » 2012-05-26, 12:03

[quote:ca36c0d9e9="TomaszRejf"]Dnia 7 września 1633r w czasie czrerogodzinnego zażartego boju o szaniec Mattisona pod Smleńskiem 6000 muszkieterów wystrzeliło 60000 ładunków. Statystycznie wychodzi 10 ładunków na głowę. Jeden strzał muszkietera co 24 minuty. musimy zwolnić.[/quote:ca36c0d9e9]

Tomaszu, jakie jest źródło informacji o takiej ilości muszkieterów i wystrzelonych ładunkach?

Awatar użytkownika
TomaszRejf
Administrator
Posty: 2215
Rejestracja: 2007-01-11, 11:59

Postautor: TomaszRejf » 2012-05-27, 20:23

liczby ładunków wziąłem z opracowania Diariusza Wojny Smoleńskiej wyd DiG, z opracowań Wacława Lipińskiego "Przeglądów historyczno wojskowych" , liczbę wojska wziąłem z opracowania Lipińskiego. 7 września wszystkie oddziały piesze brały udział w boju, ogólnie ich suma wychodzi około 6000 ludzi.
pozdrawiam

Tomasz

Awatar użytkownika
trollu
Posty: 75
Rejestracja: 2006-02-09, 08:32

Postautor: trollu » 2012-05-27, 20:38

Realna liczba jest podana czy "porcje" oddziałów pieszych? W tym drugim przypadku byłoby ich mniej i statystyka by była na korzyść szybkostrzelności.
Marek Piwonski -"melduje poslusznie..."

Awatar użytkownika
TomaszRejf
Administrator
Posty: 2215
Rejestracja: 2007-01-11, 11:59

Postautor: TomaszRejf » 2012-05-27, 21:11

tam wychodzi około 6600 stan jednostek, początek kampanii, pierwszy dzień bitwy, przyjąłem około 6000 ludzi. Zakładam że wyniki między 20-40 strzałów dziennie był i tak wysoki. Pod Kumejkami dragonom wyszło około 40 ładunków na głowę w czasie dnia bitwy z taborem.
pozdrawiam

Tomasz

Kadrinazi
Posty: 37
Rejestracja: 2010-11-04, 13:46

Postautor: Kadrinazi » 2012-05-28, 08:08

Tomaszu, te 60 000 ładunków nie dotyczy 7, ale 21 września ;) Lipiński, a za nim Wimmer, Kupisz i Nagielski w komentarzu do 'Diariusza...', podają te dane nieco bałamutnie, bo bez przypisu. Akurat siedzę w źródłach, bo piszę artykuł o naszej piechocie w tej bitwie i prawda wydaje się nieco inna. Faktycznie pod koniec walk tego dnia piechocie (w tym polskiej i dragonii) 'kul i knotów nie stało', jednak z liczbami się nie spotkałem. Za to 19 października w czasie walk piechocie zabrakło ładunków, mimo że wydano ich 70 000! Mam teorię że nasi historycy wzięli te 60 000 przeinaczając jedno ze źródeł, gdzie wspomniano o ogniu moskiewskim skierowanym na naszą piechotę :)

Awatar użytkownika
TomaszRejf
Administrator
Posty: 2215
Rejestracja: 2007-01-11, 11:59

Postautor: TomaszRejf » 2012-05-28, 08:36

Lipiński dużo czerpał z Hondiusa, może tam jest te 60 tys. Fakt, że potem zacząłem szukać przypisu do tych 60 tys i znalazłem tylko te 70 tys u Moskorzowskiego. Mam opis Hondiusa, ale po rosyjsku i trochę mi zajmie szukanie. Ogólnie to granda ze nie przetłumaczono Hondiusa na polski.
pozdrawiam

Tomasz

Kadrinazi
Posty: 37
Rejestracja: 2010-11-04, 13:46

Postautor: Kadrinazi » 2012-05-28, 08:39

Fakt, z Hondiusem jest problem, zwłaszcza jak ktoś nie zna lub słabo zna rosyjski. A granda to faktycznie, trzeba będzie zasugerować to jakiemuś wydawnictwu :)

Krzysztof63
Posty: 14
Rejestracja: 2015-11-02, 08:53

Re: wydajność muszkieterów

Postautor: Krzysztof63 » 2015-11-05, 23:36

W ramach debiutu powiem, że proste, statystyczne rozliczenie ilości amunicji w czasie bitwy jest całkowicie bałamutne. Większą część bitwy oddziały stoją lub manewrują, walka ogniowa zajmuje stosunkowo niedługi czas. Gdyby 100% czasu starcia zajmowała walka ogniowa, to w połowie XVIII w. bitwy nie trwałyby dłużej niż pół godziny - teoretycznie tyle czasu zajmuje wystrzelenie 60 nabojów, które żołnierz pruski miał w ładownicy.

Wiem, że dla wielu będzie obrazoburcze to, co powiem, ale wydajność ogniową należy mierzyć doświadczalnie, po prostu strzelając. Nie ma powodu uważać, że 400 lat temu z identycznej broni nie potrafiono strzelać z podobną częstotliwością, jak dzisiaj.


Wróć do „Ciekawostki Historyczne”

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 2 gości

cron