Gry Obozowe

wszystkie inne ciekawe wydarzenia

Moderator: Moderatorzy

Awatar użytkownika
Panna Marta
Posty: 2
Rejestracja: 2006-08-24, 21:04

Postautor: Panna Marta » 2006-08-25, 19:56

Mysle, ze bule tez nadawalyby sie na gre historyczno-obozowa :) Podobno wciagajaca.

Awatar użytkownika
TomaszRejf
Administrator
Posty: 2215
Rejestracja: 2007-01-11, 11:59

Postautor: TomaszRejf » 2007-01-04, 17:25

moze to nie obozowa zabawa (na obrazie) ale mozna ja do obozu przeniesc :)
[img:5545c50805]http://www.wga.hu/art/m/molenaer/maincha2.jpg[/img:5545c50805]
:)
i nastepna
[img:5545c50805]http://www.wga.hu/art/m/molenaer/maincha1.jpg[/img:5545c50805]
pozdrawiam
Tomasz

Awatar użytkownika
Don Carlos
Posty: 350
Rejestracja: 2006-02-09, 00:16

Postautor: Don Carlos » 2007-01-05, 08:46

Toz to zwykly salonowiec!!
Pozdrawiam
Don Carlos
Zly, Lozkowy Porucznik Regimentu KJM

Grace
Posty: 110
Rejestracja: 2010-12-11, 19:49

Postautor: Grace » 2007-01-05, 12:04

Pozwola Panowie, ze nie wezme udzialu w tych uciechach... :twisted:
Ale jedna z Pan ma na sobie ladny czarny partlecik... :)
Jak sie bawic to z muzyczka :)

Ciemno wszędzie, goopio wszędzie
nic nie było, nic nie będzie... ;)

Awatar użytkownika
Sebastian
Posty: 90
Rejestracja: 2006-03-20, 09:27

Postautor: Sebastian » 2007-01-05, 15:41

Alez Grace, bedziemy delikatni...

Awatar użytkownika
TomaszRejf
Administrator
Posty: 2215
Rejestracja: 2007-01-11, 11:59

Postautor: TomaszRejf » 2009-05-30, 19:27

Ostatnio stałem się posiadaczem talii kart na wzór XVI wiecznych. Poszukałem trochę zasad do gier. Okazuje się że Kierki były już znane w XVII wieku i ponoć Jan III Sobieski był ich wielbicielem.
[URL=http://jducoeur.org/game-hist/game-rules.html]strona z zasadami różnych gier[/URL]
[URL=http://www.pagat.com/lhombre/lhombre.html]L'Hombre[/URL]
pozdrawiam

Tomasz

Awatar użytkownika
TomaszRejf
Administrator
Posty: 2215
Rejestracja: 2007-01-11, 11:59

Postautor: TomaszRejf » 2009-12-04, 10:52

Z Cezem ostatnio zagraliśmy jedną partyjkę Pikiety. Myślę że gra wejdzie do kanonu rozrywek obozowych :).
Ostatnio zmieniony 2009-12-13, 20:55 przez TomaszRejf, łącznie zmieniany 1 raz.
pozdrawiam

Tomasz

Awatar użytkownika
Parufka
Posty: 68
Rejestracja: 2008-09-17, 23:03

Postautor: Parufka » 2009-12-04, 15:23

Jeżeli masz gdzieś zasady w wersji elektronicznej to będę wdzięczny za wrzucenie na meila mateuszmat@o2.pl. Chyba, że umówimy się na trening przy piwie :D .

Awatar użytkownika
TomaszRejf
Administrator
Posty: 2215
Rejestracja: 2007-01-11, 11:59

Postautor: TomaszRejf » 2009-12-04, 16:27

Trening możemy zrobic, :)

Pikieta (gra karciana)
Pikieta - gra karciana. Jedna z najstarszych gier karcianych pochodząca z Francji. Znana w XIV wieku pod nazwami ronflé i cent rozpowszechniła się w wieku XV. W wieku XVIII była znana w całej Europie. Obowiązujące zasady gry i zapisy ustalił Charles Picquet i od jego nazwiska pochodzi nazwa gry.

Zasady Gry
Gra dla dwóch osób rozgrywana talią składającą się z 32 kart od siódemek do asów. Punktacja kart: as-11, figura i dziesiątka - 10, blotki według liczby oczek. Gra składa się z rozdania, wymiany, licytacji i rozgrywki. Jedna pełna partia składa się z czterech rozdań (każdy z graczy rozdaje dwukrotnie).
Rozdanie
Pierwszego rozdającego wyznacza się przez losowanie. Każdy z graczy otrzymuje po dwanaście kart rozdawanych po dwie karty. Pozostałe osiem kart rozdziela się na dwa zakryte talony: talon przeciwnika (pięciokartowy) i talon rozdającego (trzykartowy). Gracz nie posiadający w ręku figur danego koloru (król, dama, walet), ale posiadający dziesiątkę w tym kolorze może zgłosić carte blanche, czyli białą dziesiątkę za co otrzymuje 10 punktów premii.
Wymiana
Wymianę rozpoczyna przeciwnik rozdającego. Może wymienić do pięciu kart z ręki na karty z talonu (co najmniej jedną). Swoje pozostawione na stole karty może podejrzeć. Rozdający może wymienić dowolną ilość kart pozostających na stole (również nie wymienione przez przeciwnika). Pozostawione karty może podejrzeć (bez kart zrzuconych przez przeciwnika).
Licytacja
Licytacja polega na zgłaszaniu posiadanych w ręku najdłuższych kolorów, sekwensów i kompletów. Rozpoczyna ją przeciwnik rozdającego od najdłuższego koloru. Punkty zdobywa ten z graczy, który ma najdłuższy kolor. Tyle punktów ile kart w kolorze. W przypadku równej ilości kart wygrywa ten, którego kolor ma większą wartość punktową.
Po kolorze licytuje się sekwensy. Najdłuższy sekwens oktawa (8 kart) wart jest 18 punktów, septa (7 kart) - 17, seksta (6 kart) - 16, pinta (5 kart) - 15, kwarta (4 karty) - 4 i terc (3 karty) - 3. Przy równych sekwensach lepszy jest zaczynający się od wyższej karty. Wygrywający licytację sekwensów otrzymuje również punkty za pozostałe posiadane sekwensy.
Po sekwensach licytuje się komplety (trójki i karety). Komplet czterokartowy wart jest 14 punktów a trzykartowy 3 punkty. Przy równej ilości kart w komplecie wygrywa komplet złożony z wyższych kart.
Kiedy w licytacji kolory i skewensy są sobie równe w wartościach kart, wtedy punktów nie otrzymuje żaden gracz. Natomiast w kompletach kiedy oboje gracze mają tyle samo punktów, liczy się starszeństwo kart.
W każdej licytacji biorą udział wszystkie karty posiadane w ręku. W przypadku jeśli w licytacji wzięły udział wszystkie posiadane przez gracza karty (tak zwaną carte rouge) otrzymuje on premię 20 punktów. Jeżeli w trakcie licytacji jeden z graczy uzyska co najmniej 30 punktów przy zerowym koncie przeciwnika otrzymuje premię 60 punktów.
Rozgrywka
Rozgrywkę rozpoczyna przeciwnik rozdającego. O wzięciu lewy decyduje starszeństwo kart. Obowiązuje dorzucanie do koloru, ale nie obowiązuje natomiast przebijanie starszą kartą. Za każde wyjście (nie za wzięcie lewy) gracz otrzymuje jeden punkt, lecz za wzięcie lewy również otrzymuje się jeden punkt. Za ostatnie wyjście i ostatnią lewę zdobywa się dwa punkty. Wygrywa ten kto weźmie ponad połowę lew. Za wygraną rozgrywkę otrzymuje się 10 punktów. Gracz, który weźmie wszystkie dwanaście lew otrzymuje dodatkowo 40 punktów za capot. Jeżeli w trakcie rozgrywki gracz uzyska 30 punktów (razem z licytacją) przy zerowym koncie przeciwnika otrzymuje dodatkowo 30 punktów.
Grę wygrywa gracz, który uzyskał w sumie więcej punktów za licytację i rozgrywkę. Zwycięzcy, który uzyskał mniej niż 100 punktów dolicza się dodatkowo 100 punktów ale odejmuje punkty przeciwnika. Zwycięzcy, który przekroczył 100 punktów ("przeszedł Rubikon") dolicza się 100 punktów oraz punkty przeciwnika.
Opracowano na podstawie Przewodnika gier Lecha Pijanowskiego oraz angielskiej wersji hasła w Wikipedii
pozdrawiam

Tomasz


Wróć do „Kultura i inne”

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 2 gości

cron